RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN
MATA PELAJARAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN.
TINGKATAN 2 (2011)
NAMA GURU : TINGKATAN :
MINGGU | TAJUK | KONSEP | HASIL PENGAJARAN Pada akhir pengajaran murid dapat : | NILAI | BBM |
1 | 1. PENCAPAIAN KENDIRI | Unit 1. PENDIDIKAN MENJAMIN KECEMERLAN-GAN DIRI - Tokoh cemerlang - Kegigihan membawa kecemerlangan - Apakah cita- citaku - Matlamat hidupku | i. Menghuraikan ciri-ciri kecemerlangan diri ii. Mengamalkan budaya ilmu untuk kemajuan diri iii. Berinteraksi dengan orang lain secara hormat dan sopan iv. Membuat refleksi untuk kejayaan diri v. Menunjukkan sikap bertanggungjawab dan akauntabiliti vi. Menunjukkan ciri-ciri perwatakan yang terpuji | | |
2 | | | |||
3 | | | |||
4. | 2. HUBUNGAN KEKELUARGAAN | UNIT 2. KEMESRAAN MENJALIN PERPADUAN KELUARGA | i. Menjelaskan cara-cara untuk mencapai perpaduan dalam keluarga ii. Menghuraikan kepentingan perpaduan dalam keluarga | | |
5 | CUTI TAHUN BARU CINA | ||||
6 | - Kerjasama mengeratkan perpaduan - Rumahku Syurgaku - Sayangi keluarga anda - Bersama keluarga membawa bahagia | iii. Menjalinkan hubungan erat antara anggota keluarga iv. Menjalinkan kasih sayang antara anggota keluarga v. Menunjukkan sikap bertanggungjawab sebagai anggota keluarga vi. Menghormati dan menghargai anggota keluarga | | | |
7 | | | |||
8 | UJIAN 1 | ||||
9 | 3. HIDUP BERMASYARAKAT | UNIT 3. HORMAT HAK ORANG LAIN - Kepelbagaian masyarakat kita - Menghormati bakat orang lain - Kepentingan menghormati pendapat orang lain | i. Menjelaskan kepentingan menghormati hak orang lain ii. Menghormati hak orang lain iii. Peka terhadap perbezaan individu | | |
10 | | | |||
11 | CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1 | ||||
12 | UNIT 4. SEMANGAT KEKITAAN ![]() | iv. Menerangkan unsur-unsur pemupukan semangat kekitaan v. Mengamalkan semangat kekitaan dalam masyarakat | | | |
13 | UJIAN 2 | ||||
14 | - Permuafakatan menjamin kemesraan - Buatlah kebajikan - Keselamatan tanggungjawab bersama | vi. Menyokong agensi-agensi yang membantu menjaga kesejahteraan masyarakat vii.Peka terhadap isu dan masalah yang berkaitan dengan kesejahteraan masyarakat | | | |
15 | | | |||
16 | | | |||
17 | 4. WARISAN KEPELBAGAIAN BUDAYA MALAYSIA | UNIT 5. WARISAN KESENIAN PELBAGAI KAUM - Warisan alat muzik - Bagaimana rentak begitulah tarinya - Warisan kraftangan | i. Menerangkan jenis-jenis warisan kesenian pelbagai kaum ii. Melibatkan diri dalam usaha mengekalkan warisan kesenian pelbagai kaum iii. Menerima dan menghormati warisan kesenian pelbagai kaum | | |
18 | | | |||
19 | | | |||
20 | CUTI PENGGAL PERTAMA | ||||
21 | |||||
22 | - Permainan warisan - Seni bina kreativiti bangsa - selembut jari sehalus lukisan | iv. Berbangga dengan kekayaan warisan budaya Malaysia v. Mengapresiasi sumbangan pelbagai kesenian dalam pembentukan budaya Malaysia | | | |
23 | | | |||
24 | | | |||
25 | 5. MALAYSIA NEGARA BERDAULAT | UNIT 6. DEMOKRASI BERPARLIMEN - Mari mengundi - Parlimen lambing demokrasi | i. Menjelaskan proses demokrasi berparlimen di Malaysia ii. Menerangkan peranan pemimpin negara iii. Menghuraikan sistem Raja Berperlembagaan di Malaysia | | |
26 | | | |||
27 | UJIAN 3 | ||||
28 | UNIT 7. RAJA BERPERLEMB-AGAAN - Alat kebesaran Raja-raja | i. Menjelaskan alat-alat kebesaran yang digunakan semasa majlis pertabalan raja-raja | | | |
29 | UNIT 8. TUGAS DAN TANGGUNGJA-WAB KITA - Gunakan hak anda - Kerja bersama - Ikut saluran yang betul - Terima kasih Malaysia | i. Mengenal pasti peranan dan tanggungjawab warganegara ii. Memberi sumbangan kepada negara iii. Menunjukkan tingkah laku sopan dan beradab untuk menjaga imej Negara iv. Menghargai peranan kerajaan dalam pembangunan Negara v. Taat setia kepada raja dan Negara | | | |
30 | | | |||
![]() | | | |||
32 | CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 2 | ||||
33 | 6. CABARAN MASA DEPAN | UNIT 9. KESTABILAN JENTERA PENTADBIRAN NEGARA - Kepimpinan berwawasan - Kepentingan jentera pentadbiran berkesan | i. Menerangkan peranan jentera pentadbiran kerajaan dalam mencapai wawasan Negara ii. Menjelaskan kepentingan mengekalkan keamanan negara dan dunia iii. Bekerjasama dalam mewujudkan jentera pentadbiran yang berkesan | | |
34 | |||||
35 | UNIT 10. BERSATU PADU MENGHADAPI CABARAN - Malaysia dan Negara-negara serantau | i. Bekerjasama dan bersatu padu dalam menangani sesuatu masalah | | | |
36 | UJIAN 4 | ||||
37 | - Malaysia dalam hubungan antarabangsa - Perang dan keamanan | ii. Berbangga dengan pentadbiran Negara iii. Menghargai keamanan negara dan dunia | | | |
38 | | | |||
39 | PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN 2011 | ||||
40 |
No comments:
Post a Comment