RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN
MATA PELAJARAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN.
TINGKATAN 5
NAMA GURU : ………………………….. TINGKATAN : ………………
MINGGU | TAJUK | KONSEP | HASIL PENGAJARAN Pada akhir pengajaran murid dapat : | NILAI | BBM |
1 | 1. PENCAPAIAN KENDIRI | UNIT 1. PENDIDIKAN SEPANJANG HAYAT UNTUK PEMBANGUNAN NEGARA - Menghayati konsep pendidikan sepajang hayat - Penerapan ciri-ciri pendidikan sepanjang hayat di Malaysia - Kepentingan pendidikan sepanjang hayat di Malaysia - Pembelajaran sepanjang hayat membentuk insan terbilang | i. Menerangkan konsep pendidikan sepanjang hayat untuk pembangunan Negara ii. Menjelaskan ciri-ciri pendidikan sepanjang hayat iii. Menghuraikan kepentingan pendidikan sepanjang hayat untuk pembangunan Negara iv. Memanfaatkan ilmu untuk pembangunan negara v. Menghargai kepentingan ilmu | | |
2 | | | |||
3 | | | |||
4 | | | |||
5 | CUTI TAHUN BARU CINA | ||||
6 | UNIT 2. PERIKEMANUSIAAN KE ARAH KESEJAHTERA-AN NEGARA - Empati secara perkongsian Emosi - Menghargai nyawa manusia - Maruah dijaga imej cemerlang - Masyarakat yang cinta akan keamanan | i. Menerangkan konsep perikemanusiaan ii. Menghuraikan isu-isu kemanusiaan iii. Menjelaskan kepentingan nilai-nilai perikemanusiaan kepada masyarakat iv. Mengamalkan cara hidup berperikemanusiaan v. Melibatkan diri secara aktif dalam pembentukan masyarakat penyayang vi. Prihatin terhadap isu-isu kemanusiaan vii. Menghargai kesejahteraan negara | | | |
7 | | | |||
8 | | UJIAN 1 | |||
9 | 2. HUBUNGAN KEKELUARGAAN | UNIT 3. PERSIAPAN MEMBINA KELUARGA KE ARAH PEMBENTUKAN MASYARAKAT MAPAN - Restu ibu bapa/penjaga - Kesihatan fizikal dan mental - Ilmu keibubapaan | i. Menerangkan persiapan membina keluarga ke arah pembentukan masyarakat mapan ii. Melengkapkan diri dari segi fizikal dan mental untuk membina keluarga bahagia iii. Menyenaraikan ciri-ciri calon pasangan yang baik iv. Menghuraikan ciri-ciri ibu bapa yang cemerlang v. Menghargai restu ibu bapa/penjaga | | |
![]() | | | |||
11 | CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1 | ||||
12 | - Kewangan yang stabil - Peraturan perkahwinan mengikut undang-undang Negara | vi. Mengamalkan pengurusan kewangan keluarga yang cekap vii. Bertanggungjawab terhadap keluarga viii. Menjelaskan kepentingan mematuhi peraturan perkahwinan mengikut undang-undang Negara | | | |
13 | | UJIAN 2 | |||
14 | 3. HIDUP BERMASYARA-KAT | UNIT 4. SUMBANGAN TERHADAP PEMBANGUNANMASYARAKAT MELALUI PENGLIBATAN AKTIF DALAM AKTIVITI KEMASYARAKATAN - Diariku - Peranan agensi kerajaan dalam aktiviti kemasyarakatan - Laman web Badan Bukan Kerajaan (NGO) yang berkhidmat kepada masyarakat | i. Menerangkan kepentingan penglibatan aktif individu dalam aktiviti kemasyarakatan ii. Menyatakan bentuk sumbangan yang boleh diberikan oleh individu dalam aktiviti kemasyarakatan iii. Melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan melalui agensi-agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan iv. Mengenal pasti agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan yang berkhidmat kepada masyarakat v. Memberi cadangan dan teguran yang membina kepada agensi kerajaan dalam pembangunan masyarakat vi. Mewujudkan perkongsian pintar dengan pelbagai agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan dalam aktiviti kemasyarakatan kepada golongan yang memerlukan vii. Gembira dapat memberi sumbangan kepada anggota masyarakat yang memerlukan viii. Bersedia memberi sumbangan kemasyarakatan pada setiap masa | | |
15 | | | |||
16 | | | |||
17 | 4. WARISAN KEPELBAGAIAN BUDAYA MALAYSIA | 5. SUMBANGAN PELBAGAI PIHAK TERHADAP PENGEKALAN WARISAN BUDAYA - Sumbangan individu dalam pengkalan warisan budaya Malaysia - Sumbangan agensi kerajaan dalam pengkalan warisan budaya Malaysia - sumbangan badan bukan kerajaan dalam pengkalan warisan budaya Malaysia | i. Menyenaraikan agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan yang terlibat dalam pengekalan warisan budaya Malaysia ii. Menghuraikan sumbangan individu, agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia iii. Menjelaskan kepentingan mengekalkan warisan budaya Malaysia iv. Menyertai sebarang bentuk aktiviti warisan budaya yang dianjurkan oleh pelbagai pihak v. Bangga dengan keunikan warisan budaya Malaysia vi. Mengapresiasi sumbangan pelbagai pihak dalam mengekalkan warisan budaya Malaysia | | |
18 | | | |||
19 | | | |||
![]() | CUTI PENGGAL PERTAMA | ||||
21 | |||||
22 | UNIT 6. MEMPROMOSIKAN WARISAN BUDAYA MALAYSIA DI DALAM DAN DI LUAR NEGARA - Peranan duta kecil dalam mempromosikan warisan budaya malaysia di dalam dan luar Negara - Peranan media cetak dalam mempromosikan warisan budaya malaysia di dalam dan luar Negara - Peranan media elektronik dalam mempromosikan warisan budaya malaysia di dalam dan luar Negara | i. Menerangkan cara-cara mempromosikan warisan budaya Malaysia di dalam dan luar Negara ii. Menjelaskan peranan duta kecil dalam mempromosikan warisan budaya Malaysia iii. Melibatkan diri dalam mempromosikan warisan budaya Malaysia melalui media cetak dan elektronik iv. Memberi sokongan terhadap usaha mempromosikan warisan budaya Malaysia v. Menghargai segala usaha mempromosikan warisan budaya Malaysia | | | |
23 | | | |||
24 | | | |||
25 | 5. MALAYSIA NEGARA BERDAULAT | UNIT 7. MENGEKALKAN KEDAULATAN NEGARA - Rukun Negara mencorakkan malaysia sebagai Negara berdaulat - Rukun Negara : Ideologi kebangsaan malaysia | i. Menghuraikan konsep negara berdaulat ii. Menjelaskan prinsip-prinsip Rukun Negara dalam mengekalkan kedaulatan negara iii. Mengamalkan prinsip-prinsip Rukun Negara | | |
26 | | | |||
27 | UJIAN 3 | ||||
28 | - Rukun Negara amalan hidup rakyat malaysia - Rukun Negara di hatiku | iv. Melibatkan diri dalam usaha untuk memelihara dan mengekalkan kedaulatan negara v. Bersyukur dengan kemakmuran dan kesejahteraan negara vi. Menunjukkan perasaan bangga dan taat setia kepada Negara | | | |
29 | UNIT 8. MELENGKAPKAN DIRI UNTUK MEWARISI NEGARA - Sikap jati diri bagi mewarisi Negara - Melengkapi diri dengan ilmu yang inovatif - Kemahiran yang mencorak pewaris negara - Kerohanian membentuk sahsiah pewaris negara - Menghayati nilai-nilai murni tanggungjawab pewaris negara | i. Menghuraikan ciri-ciri warganegara yang bertanggungjawab untuk menjadi pewaris negara ii. Menjelaskan usaha untuk melengkapkan diri bagi mewarisi negara iii. Mengamalkan ciri-ciri pewaris negara yang bertanggungjawab iv. Menghayati kesedaran sivik dan kewarganegaraan untuk melengkapkan diri sebagai warganegara yang sempurna | | | |
30 ![]() | | | |||
31 | | | |||
32 | CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 2 | ||||
33 | 6. CABARAN MASA DEPAN | UNIT 9. MENJANA PEMBANGUNAN NEGARA - Integriti politik memacu kegemilangan negara - Rakyat bersikap prokaktif teras pembangunan negara - Belia modal insane kelas pertama | i. Menerangkan faktor-faktor yang boleh menjana pembangunan negara ii. Menyenaraikan cabaran warganegara dalam bidang politik, ekonomi dan social iii. Memberi sumbangan untuk menjana pembangunan negara dalam bidang politik, ekonomi dan social iv. Bertindak sikap proaktif dalam menghadapi pelbagai cabaran dalam menjana pembangunan negara v. Cekal menghadapi cabaran dalam menjana pembangunan negara vi. Saling membantu dan bekerjasama dalam menjana pembangunan negara | | |
34 | UNIT 10. MENANGANI CABARAN GLOBALISASI - Konsep dan cabaran globalisasi - Saingan dan cabaran serantau dan dunia - Kepentingan serantau dan dunia | i. Menjelaskan konsep globalisasi ii. Menyatakan cabaran globalisasi serantau dan dunia iii. Menyenaraikan cara-cara menangani cabaran globalisasi iv. Menghuraikan kepentingan hubungan serantau dan dunia dalam menangani cabaran globalisasi v. Mengambil tindakan yang rasional untuk menangani saingan serantau dan dunia vi. Melengkapkan diri bagi menghadapi saingan serantau dan dunia vii. Cinta dan sanggup berkorban untuk negara | | | |
35 | UNIT 11 MENGEKALKAN DAN MENINGKAT-KAN PENGIKTIRA-FAN DUNIA TERHADAP NEGARA - Modal insane mewujudkan pusat kecemerlangan pelbagai bidang - Penyelidikan dan pembangunan kea rah kecemerlangan negara - Institut jantung negara (IJN) sebagai contoh pusat kecemerlangan | i. Memberikan contoh-contoh pusat kecermerlangan di Malaysia ii. Menyatakan langkah-langkah yang boleh diambil bagi meningkatkan status negara sebagai pusat kecemerlangan pelbagai bidang iii. Melibatkan diri dalam usaha meningkatkan pengiktirafan dunia terhadap negara iv. Menjalankan tanggungjawab sebagai warganegara dalam mengekalkan imej baik negara di mata dunia v. Berkerjasama untuk menjadikan Malaysia sebagai pusat kecemerlangan pelbagai bidang | | |
share
ReplyDelete