RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN
MATA PELAJARAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN.
TINGKATAN 5
NAMA GURU : …………………………..                       TINGKATAN : ………………
|     MINGGU  |        TAJUK  |        KONSEP  |        HASIL PENGAJARAN Pada akhir pengajaran murid dapat :  |        NILAI  |        BBM  |   
|     1  |        1. PENCAPAIAN   KENDIRI  |        UNIT 1. PENDIDIKAN SEPANJANG HAYAT UNTUK   PEMBANGUNAN NEGARA -   Menghayati konsep pendidikan sepajang hayat -   Penerapan ciri-ciri pendidikan sepanjang hayat di Malaysia -   Kepentingan pendidikan sepanjang hayat di Malaysia -   Pembelajaran sepanjang hayat membentuk insan terbilang  |        i.    Menerangkan konsep pendidikan           sepanjang hayat untuk pembangunan        Negara ii.  Menjelaskan ciri-ciri pendidikan sepanjang       hayat iii. Menghuraikan   kepentingan pendidikan          sepanjang hayat untuk pembangunan        Negara iv. Memanfaatkan   ilmu untuk pembangunan       negara v. Menghargai   kepentingan ilmu  |        |        |   
|     2  |        |        |   |||
|     3  |        |        |   |||
|     4  |        |        |   |||
|     5  |        CUTI TAHUN BARU CINA  |   ||||
|     6  |        UNIT 2. PERIKEMANUSIAAN KE ARAH KESEJAHTERA-AN   NEGARA -   Empati secara perkongsian Emosi -   Menghargai nyawa manusia -   Maruah dijaga imej cemerlang -   Masyarakat yang cinta akan keamanan  |        i.   Menerangkan konsep perikemanusiaan ii.  Menghuraikan isu-isu kemanusiaan iii. Menjelaskan   kepentingan nilai-nilai        perikemanusiaan kepada masyarakat iv. Mengamalkan cara   hidup        berperikemanusiaan v.  Melibatkan diri secara aktif dalam       pembentukan masyarakat penyayang vi.  Prihatin terhadap isu-isu kemanusiaan vii. Menghargai   kesejahteraan negara  |        |        |   |
|     7  |        |        |   |||
|     8  |        |        UJIAN 1  |   |||
|     9  |        2. HUBUNGAN KEKELUARGAAN  |        UNIT 3. PERSIAPAN MEMBINA KELUARGA KE ARAH   PEMBENTUKAN MASYARAKAT MAPAN -   Restu ibu bapa/penjaga -   Kesihatan fizikal dan mental - Ilmu   keibubapaan  |        i.    Menerangkan   persiapan membina keluarga        ke   arah pembentukan masyarakat mapan ii.   Melengkapkan diri dari segi fizikal dan   mental        untuk membina keluarga bahagia iii.  Menyenaraikan ciri-ciri calon pasangan yang        baik iv.   Menghuraikan ciri-ciri ibu bapa yang cemerlang v.  Menghargai restu ibu bapa/penjaga  |        |        |   
|     |        |        |   |||
|     11  |        CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1  |   ||||
|     12  |        -   Kewangan yang stabil -   Peraturan perkahwinan mengikut   undang-undang Negara  |        vi.  Mengamalkan pengurusan kewangan keluarga         yang cekap vii.   Bertanggungjawab terhadap keluarga viii.   Menjelaskan kepentingan mematuhi peraturan        perkahwinan mengikut undang-undang   Negara  |        |        |   |
|     13  |        |        UJIAN 2  |   |||
|     14  |        3. HIDUP BERMASYARA-KAT  |        UNIT 4. SUMBANGAN TERHADAP PEMBANGUNANMASYARAKAT   MELALUI PENGLIBATAN AKTIF DALAM AKTIVITI KEMASYARAKATAN -   Diariku -   Peranan agensi kerajaan dalam aktiviti kemasyarakatan - Laman   web Badan Bukan Kerajaan (NGO) yang berkhidmat kepada masyarakat  |        i.   Menerangkan kepentingan penglibatan aktif       individu dalam aktiviti kemasyarakatan ii.  Menyatakan bentuk sumbangan yang boleh       diberikan oleh individu dalam aktiviti       kemasyarakatan iii.   Melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan       melalui agensi-agensi kerajaan dan badan         bukan kerajaan iv.   Mengenal pasti agensi kerajaan dan badan       bukan kerajaan yang berkhidmat kepada       masyarakat v. Memberi   cadangan dan teguran yang membina        kepada agensi kerajaan dalam pembangunan         masyarakat vi.  Mewujudkan perkongsian pintar dengan       pelbagai agensi kerajaan dan badan bukan         kerajaan dalam aktiviti kemasyarakatan   kepada       golongan yang memerlukan  vii.   Gembira dapat memberi sumbangan kepada           anggota masyarakat yang memerlukan viii.   Bersedia memberi sumbangan         kemasyarakatan pada setiap masa  |        |        |   
|     15  |        |        |   |||
|     16  |        |        |   |||
|     17  |        4. WARISAN KEPELBAGAIAN BUDAYA MALAYSIA  |        5. SUMBANGAN PELBAGAI PIHAK TERHADAP   PENGEKALAN WARISAN BUDAYA -   Sumbangan individu dalam pengkalan warisan budaya Malaysia -   Sumbangan agensi kerajaan dalam pengkalan warisan budaya Malaysia -   sumbangan badan bukan kerajaan dalam pengkalan warisan budaya Malaysia  |        i.    Menyenaraikan agensi kerajaan dan badan        bukan kerajaan yang terlibat dalam   pengekalan         warisan budaya Malaysia ii.   Menghuraikan sumbangan individu, agensi        kerajaan dan badan bukan kerajaan   terhadap        pengekalan warisan budaya Malaysia iii.  Menjelaskan kepentingan mengekalkan warisan        budaya Malaysia iv.  Menyertai sebarang bentuk aktiviti warisan        budaya yang dianjurkan oleh pelbagai   pihak v.   Bangga dengan keunikan warisan budaya        Malaysia vi.  Mengapresiasi sumbangan pelbagai pihak        dalam mengekalkan warisan budaya   Malaysia  |        |        |   
|     18  |        |        |   |||
|     19  |        |        |   |||
|     |        CUTI PENGGAL PERTAMA  |   ||||
|     21  |   |||||
|     22  |        UNIT 6. MEMPROMOSIKAN WARISAN BUDAYA MALAYSIA DI   DALAM DAN DI LUAR NEGARA -   Peranan duta kecil dalam mempromosikan warisan budaya malaysia di dalam dan   luar Negara -   Peranan media cetak dalam mempromosikan warisan budaya malaysia di dalam dan   luar Negara -   Peranan media elektronik dalam mempromosikan warisan budaya malaysia di dalam   dan luar Negara  |        i.    Menerangkan cara-cara mempromosikan        warisan budaya Malaysia di dalam dan   luar        Negara ii.   Menjelaskan peranan duta kecil dalam        mempromosikan warisan budaya Malaysia iii.  Melibatkan diri dalam mempromosikan warisan        budaya Malaysia melalui media cetak dan          elektronik iv.  Memberi sokongan terhadap usaha        mempromosikan warisan budaya Malaysia v.   Menghargai segala usaha mempromosikan          warisan budaya Malaysia  |        |        |   |
|     23  |        |        |   |||
|     24  |        |        |   |||
|     25  |        5. MALAYSIA NEGARA BERDAULAT  |        UNIT 7. MENGEKALKAN KEDAULATAN NEGARA - Rukun   Negara mencorakkan malaysia sebagai Negara berdaulat -   Rukun Negara : Ideologi   kebangsaan malaysia  |        i.   Menghuraikan konsep negara berdaulat ii.  Menjelaskan prinsip-prinsip Rukun Negara       dalam mengekalkan kedaulatan negara iii.   Mengamalkan prinsip-prinsip Rukun Negara  |        |        |   
|     26  |        |        |   |||
|     27  |        UJIAN 3  |   ||||
|     28  |        -   Rukun Negara amalan hidup rakyat malaysia -   Rukun Negara di hatiku  |        iv.   Melibatkan diri dalam usaha untuk memelihara       dan mengekalkan kedaulatan negara v.    Bersyukur dengan kemakmuran dan       kesejahteraan negara vi.   Menunjukkan perasaan bangga dan taat setia       kepada Negara  |        |        |   |
|     29  |        UNIT   8. MELENGKAPKAN   DIRI UNTUK MEWARISI NEGARA -   Sikap jati diri bagi mewarisi Negara -   Melengkapi diri dengan ilmu yang inovatif  -   Kemahiran yang mencorak pewaris negara -   Kerohanian membentuk sahsiah pewaris negara -   Menghayati nilai-nilai murni tanggungjawab pewaris negara  |        i.   Menghuraikan ciri-ciri warganegara yang       bertanggungjawab untuk menjadi pewaris       negara ii.  Menjelaskan usaha untuk melengkapkan diri       bagi mewarisi negara iii.   Mengamalkan ciri-ciri pewaris negara yang       bertanggungjawab iv.   Menghayati kesedaran sivik dan       kewarganegaraan untuk melengkapkan diri        sebagai warganegara yang sempurna  |        |        |   |
|     30  |        |        |   |||
31  |        |        |   |||
|     32  |        CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 2  |   ||||
|     33  |        6. CABARAN MASA DEPAN  |        UNIT 9. MENJANA PEMBANGUNAN NEGARA -   Integriti politik memacu kegemilangan negara  -   Rakyat bersikap prokaktif teras pembangunan negara -   Belia modal insane kelas pertama  |        i.   Menerangkan faktor-faktor yang boleh   menjana       pembangunan negara ii.  Menyenaraikan cabaran warganegara dalam       bidang politik, ekonomi dan social iii.   Memberi sumbangan untuk menjana       pembangunan negara dalam bidang politik,         ekonomi dan social iv.   Bertindak sikap proaktif dalam menghadapi       pelbagai cabaran dalam menjana       pembangunan negara v.  Cekal menghadapi cabaran dalam menjana       pembangunan negara vi.   Saling membantu dan bekerjasama dalam       menjana pembangunan negara  |        |        |   
|     34  |        UNIT 10. MENANGANI CABARAN GLOBALISASI -   Konsep dan cabaran globalisasi -   Saingan dan cabaran serantau dan dunia -   Kepentingan serantau dan dunia  |        i.     Menjelaskan konsep globalisasi ii.    Menyatakan cabaran globalisasi serantau   dan         dunia iii.   Menyenaraikan cara-cara menangani cabaran         globalisasi iv.   Menghuraikan kepentingan hubungan serantau         dan dunia dalam menangani cabaran         globalisasi v.    Mengambil tindakan yang rasional untuk         menangani saingan serantau dan dunia vi.   Melengkapkan diri bagi menghadapi saingan         serantau dan dunia vii.  Cinta dan sanggup berkorban untuk negara  |        |        |   |
|     35  |        UNIT 11 MENGEKALKAN DAN MENINGKAT-KAN PENGIKTIRA-FAN   DUNIA TERHADAP NEGARA -   Modal insane mewujudkan pusat kecemerlangan pelbagai bidang -   Penyelidikan dan pembangunan kea rah kecemerlangan negara -   Institut jantung negara (IJN) sebagai contoh pusat kecemerlangan  |        i.   Memberikan contoh-contoh pusat       kecermerlangan di Malaysia ii.  Menyatakan langkah-langkah yang boleh       diambil bagi meningkatkan status negara       sebagai pusat kecemerlangan pelbagai   bidang iii.   Melibatkan diri dalam usaha meningkatkan       pengiktirafan dunia terhadap negara iv.   Menjalankan tanggungjawab sebagai       warganegara dalam mengekalkan imej baik         negara di mata dunia v.   Berkerjasama untuk menjadikan Malaysia      sebagai pusat kecemerlangan pelbagai   bidang  |        |        |   |
share
ReplyDelete